Overblik over tidsforbrug

Fuldt overblik over tidsforbrug til el-opgaver

Den nye version af kalkulationsprogrammet Kalkia giver installatører, bygherrer, ingeniører og andre, der beregner el-opgaver, et helt nyt overblik over den tid, der skal bruges til at gennemføre el-opgaver.

Claus Thomsen_1a

Kalkia er baseret på de gældende priser på el-opgaver i landspriskuranten, og i programmets nyeste version er priser på el-opgaver omregnet til tider, så der både kan regnes med priser og tidsforbrug. Dermed kan programmets brugere benytte den nye version til at forberede sig på det nye prisgrundlag for el-branchen, El-Branchens Akkordsystem (EBA), som forventes at afløse landspriskuranten i løbet af 2012.

”Programmet giver langt bedre muligheder for at beregne og planlægge el-opgaver, end det hidtil har været muligt,” siger direktør Claus Thomsen fra PM El-beregning, som har udviklet Kalkia.

“Det åbner en helt ny verden med større gennemsigtighed, hvor bygherrer, rådgivere og installatører præcist kan afsætte den nødvendige tid til opgaverne. Det betyder øget effektivitet, færre forsinkelser og mere nøjagtige priser på opgaverne,” tilføjer han.

Lynhurtigt overblik

Flere bygherrer, rådgivere og installatører har allerede høstet gode erfaringer den nye version af Kalkia.

”Kalkia fungerer rigtigt godt og effektivt og er meget velegnet til at, udregne tilbud på såvel store som små el-opgaver,” siger tilbudsleder Finn Rygaard fra firmaet YIT.

”Man er herre over alt, hvad man regner ind, programmet kommer med gode forslag, og man kan klippe og redigere efter behov, så det er muligt at tilpasse tilbuddet til den konkrete opgave. Man kommer meget langt med kalkulationen på kort tid og får lynhurtigt et overblik,” tilføjer han.

Ifølge Finn Rygaard er det også en fordel at have overblik over både priser og specielt tidsforbrug, når han skal give en service-mand et overslag på en mindre opgave.

”Det giver os et fælles grundlag at vurdere opgaven ud fra,” siger han.

Bedre konkurrenceevne

Hos firmaet Lindpro er tilbudsleder Steen Brogaard også glad for den nye version af Kalkia. Her arbejder omkring 100 ansatte på de el-opgaver, som firmaet giver tilbud på.

”Den nye version giver os mulighed at vurdere timer frem for priser på opgaver. Det giver mindre diskussion med kunden og mindre forvirring om den ydelse, vi skal levere,” siger Steen Brogaard.

Han tilføjer, at uerfarne brugere hurtigt og let kan lave troværdige beregning på opgaver med den nye version af Kalkia. Han roser samtidig programmet for at være brugervenligt og enkelt at arbejde med.

”Programmet giver os mulighed for at lave en mere præcis beregning af vores grundomkostninger, og det kan forbedre vores konkurrenceevne, når vi giver tilbud på opgaver,” siger Steen Brogaard.

Leverandør til EBA

PM El-beregning opdaterer løbende Kalkia, og programmet bliver tilpasset de nye tidsstudier fra El-Branchens Akkordsystem, når de bliver frigivet i løbet af 2012. El-branchens to organisationer – Tekniq og Dansk El-forbund – arbejder for tiden på at få systemet på plads. Det sker blandt andet på baggrund af indgående tidsstudier af de mange forskellige typer el-opgaver. PM El-beregning har i øvrigt leveret programmet til EBA.

Yderligere oplysninger:

Direktør Claus Thomsen, PM El-beregning Ttlf.: 36 36 03 12 Mail: ct@elberegn.dk Web: www.elberegn.dk